Go to top

Tips

  • Kies een yogales op jouw niveau
    Vaak zijn yoga lessen aangegeven met een niveau. Begin als je nieuw bent altijd bij een rustige les, zodat je lichaam gewend raakt aan de oefeningen en langzaam maar zeker steeds meer stretch aan kan.
     
  • Nooit te ver gaan
    Je kunt geblesseerd raken als je bewegingen maakt waar je lichaam nog niet klaar voor is. Probeer dus nooit je lichaam verder te duwen als het niet goed voelt. Wacht liever nog even tot je er klaar voor bent.

  • Kom op tijd
    Zorg dat je minimaal 5 minuten vóór aanvang van de les aanwezig bent.

  • Eet en drink niet vlak voor de les
    Verschillende houdingen (asana's) stimuleren of masseren de organen, hierdoor wordt de stofwisseling gestimuleerd. Yoga beoefenen met een volle maag is niet prettig. Eet vlak voor de les slechts een lichte maaltijd (minstens twee uur van te voren).

  • Stretch tot waar je zelf kan
    Sommige mensen zijn van zichzelf leniger dan anderen. Ga daarom je buurvrouw/buurman niet na doen maar voel zelf aan hoe ver je kunt. Het punt waarop je de stretch voelt, is goed. Zodra het pijn doet ben je te ver gegaan. En je lenigheid groeit na een tijd.
     
  • Respecteer je lichaam
    Als je lichaam je vertelt dat die ene positie niet goed voelt, of niet mogelijk is, geloof dit dan. Stop direct, of zoek een vervangende oefening. Je hoort nooit pijn te voelen tijdens yoga.
     
  • Stop met vergelijken
    Eigenlijk draait het tijdens yoga alleen maar om jou. Vergelijk je dan ook niet met anderen in de les en concentreer je alleen op je eigen lichaam. Hoe ver kun je gaan en wat voel je?
     
  • Biecht blessures op
    Als je herhaaldelijk geblesseerd bent geweest aan een lichaamsdeel, vertel dit dan aan de docent. Zodra er een oefening aankomt die niet geschikt is voor dat lichaamsdeel van jou, kan de docent dat aangeven en eventueel een alternatief aanbieden.
     
  • Neem de tijd
    Yoga is geen tijd-race, het moet je juist een ontspannen gevoel geven. Het gaat (ook) over verdieping, bewustwording en (leren) voelen. 
     
  • Het maakt niet uit hoe een pose eruit ziet
    Het is goed mogelijk dat een pose er bij jou heel anders uitziet dan bij je buurvrouw/buurman, ondanks dat jullie het allebei goed doen. Dit komt doordat jullie botten en spieren verschillend zijn. Probeer hier dus zo min mogelijk op te letten en focus je alleen op je eigen houding.
     
  • Meld zwangerschap of medische klachten
    Yoga beoefenen heeft invloed op je lichaam en geest. Als je zwanger bent is het noodzakelijk dat de docent dit weet, omdat je niet alle oefeningen mee mag doen, zeker in het begin. Je hebt zelf de verantwoording over je lichaam, bijzondere situaties moet je melden aan de docent.
     
  • Drink voldoende water na de les
    Er komen door de oefeningen afvalstoffen vrij, door na de les veel water (of thee) te drinken kunnen deze snel het lichaam verlaten.
     
  • Het moet leuk blijven
    Yoga doe je voor je plezier om je leven te verrijken, zorg ervoor dat het leuk en plezierig blijft.