Go to top

Lessoorten bij Yogastudio Rijswijk

Yoga is niet alleen ontspannend: het zorgt ook voor een sterk, slank en flexibel lichaam

Wij geven verschillende soorten yoga, hieronder staat een toelichting. Onze visie is dat yoga een uitdaging kan zijn voor iedereen en niet zwaar of ingewikkeld hoeft te zijn om een positief resultaat te geven. Dit betekent dat iedereen in een willekeurige les een proefles kan volgen, ook beginners. Heb je veel ervaring en wil je meer een work-out dan is Ashtanga Primary Series yoga voor jou geschikt.

Hatha yoga
bestaat uit fysieke oefeningen en ademhalings- en ontspanningsoefeningen. De bewegingen zijn vaak langzaam, en ze gaan altijd samen met aanvullende ademhaling. Er worden veel losmaakoefeningen gedaan, er worden meer statische dan dynamische houdingen (asana's) gedaan, soms meditatie. Hatha yoga geeft zowel ontspanning als nieuwe energie. Hatha yoga is gericht op bewustwording. We leren bewust voelen en gaan onze ademhaling gebruiken om spanningen in ons lichaam los te laten.

Gentle Hatha yoga
is een zachte vorm van yoga. De oefeningen worden in een rustig tempo gedaan. De bewegingen zijn niet moeilijk of zwaar en zijn gericht op het soepel houden/maken van het lichaam. Als u een blessure heeft of herstellende bent van een blessure of operatie is deze rustige les een goede manier om toch te bewegen. Als u een chronische ziekte heeft is deze les misschien ook fijn om mee te doen. Door beweging blijft het lichaam soepel en herstelt u beter en sneller. 

Chi yoga is een combinatie van Chi Quong en Hatha Yoga. Bewust en met aandacht, de adem in combinatie met vloeiende bewegingen. Chi betekent energie, dus een vorm van yoga die energie geeft, de energie laat stromen en een bewuste manier van bewegen. Een holistische manier van bewegen die lichaam en geest in harmonie en balans brengt. Dit is een rustige les.

Yin yoga is een rustige, zachte, meditatieve vorm van yoga, waarbij je lang in één houding blijft. Het doel is het stimuleren van bindweefsel, zoals banden en kraakbeen. Daarnaast stimuleert yin yoga de meridianen en organen. Er is veel aandacht voor het bekkengebied en de onderrug. Yin houdingen worden altijd minimaal 2 minuten vastgehouden, afhankelijk van de lesopbouw en mogelijkheden van de deelnemers kan dit oplopen tot maximaal 8 minuten.

Yin yang Yoga werkt afwisselend tussen de mannelijke actieve yang en vrouwelijke passieve yin energie.Tijdens de les werken we afwisselend met spierkracht en spierontspanning. De yang houdingen zijn actief en fysiek uitdagend. Tijdens houdingen uit de yin yoga gaan we opzoek naar rust en ontspanning in lichaam en geest. Gelijktijdig werken we aan het versoepelen van bindweefsel en het versterken van gewrichten. De houdingen worden langer vastgehouden en nodigen uit tot een ontdekkingstocht. Yin yang yoga combineert het beste van twee werelden. De les is geschikt voor zowel beginnende als meer ervaren yogi’s. 

Do-in yoga is een oosterse bewegingsvorm, die lijkt op Hatha yoga en is een combinatie van dynamische - en ontspannende oefeningen. Strekkingen, meditatie, zelf-massages, ademhalingsoefeningen en partner- oefeningen worden gecombineerd. Het gaat om het in balans brengen van je lichaam en geest. Door deze oefeningen worden je energiekanalen geopend. Ook bij blessures of herstellend van een ziekte of operatie kunt u meedoen. 

Dru yoga, Dru yoga vindt zijn oorsprong in Hatha yoga en omvat klassieke yogahoudingen (asanas), ademhalingstechnieken (pranayama) , handgebaren (mudras), positieve affirmaties, heldere visualisaties en krachtige reeksen van houdingen die vloeiend en toch dynamisch uitgevoerd worden. Dru Yoga lessen omvatten meestal Energy Block Release (EBR) reeksen, houdingen, yogareeksen ademhalingsoefeningen en elke les - afgestemd op het niveau van de leerlingen -wordt afgesloten met een relaxatie of een Dru Meditatie.
Onze Dru yogalessen zijn ook geschikt voor zwangeren vanaf 12 weken zwangerschap.

Vinyasa is een rustige vorm van Ashtanga Vinyasa yoga. Dynamisch, maar niet intensief, met een combinatie van oefenreeksen van yogahoudingen afgewisseld met vinyasa's. Vinyasa's zijn dynamische verbindende houdingen in vaste reeksen regelmatig terugkerende bewegingen. Deze reeksen variëren per les. Beginners zijn welkom, want de les wordt op verschillende niveaus aangeboden. Vinyasa yoga is een nieuwe uitdaging als je Hatha yoga gewend bent of als voorbereiding op de Ashtanga Primary Series yoga die wij aanbieden die meer geschikt is voor gevorderden.

Ashtanga yoga is een dynamische vorm van yoga die veel goeds doet voor het hele lichaam. Deze vorm is actiever dan Hatha yoga. De houdingen worden in een serie uitgevoerd en aan elkaar verbonden door adem en beweging. Er worden veel variaties van de zonnegroet reeksen gedaan. Deze les is geschikt voor gevorderden of mensen die meer uitdaging willen.. 

Yoga Nidra of savasanayoga (ontspanningsyoga) is een heerlijke, rustige vorm van yoga beoefening waarbij de nadruk ligt op de ontspanning en het verbeteren van de adem. Yoga Nidra wordt ook wel slaapyoga genoemd. Gedurende de dag worden we blootgesteld aan veel verschillende prikkels die bij ons binnen komen en het is belangrijk om al deze prikkels en informatie en ervaringen goed af te voeren.
Tijdens de les, die in cursusvorm wordt aangeboden, leer je beter te ontspannen, de adem te verbeteren en hierdoor zal je beter kunnen slapen. Ruim aan bod komen lichte lichamelijke beweging, visualisatie, meditatie, aroma therapie en ontspanning.


Dru meditatie
We leven in drukke en onrustige tijden en hebben behoefte aan goed te kunnen ontspannen en te genieten van onze levens.

De yoga en meditatie lessen op dinsdag avond kunnen je leren hoe je de rust in jezelf kan vinden en behouden ondanks alle drukte om je heen.
Hoewel de focus ligt op het leren van verschillende meditatie technieken, is het moeilijk om na of tijdens een drukke dag een ruimte binnen te komen, te zitten en gelijk in rust en meditatie te kunnen komen. Daarom begint een les altijd met een activatie om het lichaam op te warmen, met daarna nog een aantal asanas/bewegingen om alle spanning en onrust in het lichaam los te laten. Daarna komt er een ontspanning om de laatste vermoeidheid uit het hoofd te halen en pas dan, als lichaam en geest ontspannen zijn, gaan we mediteren. De duur van de meditaties worden langzaam in tijd opgebouwd om je lichaam te laten wennen om in stilte te zitten.

Pilates is een bewegingsmethodiek waarbij lichamelijk inspanning gepaard gaat met geestelijke ontspanning. Pilates focust op het versterken van de buik- en rugspieren, waardoor lichamelijke kracht, flexibiliteit en balans worden getraind. Hoewel de focus ligt op het versterken van de buik en rug, wordt het volledige lichaam betrokken waardoor overbelasting van gewrichten wordt tegen gegaan. Pilates is bij uitstek geschikt voor een ieder die zijn of haar lichaamshouding wil verbeteren, of een krachtiger lichaam wil.

Verder bieden wij diverse cursussen aan, o.a. voor zwangeren, lees hierover op de pagina cursussen.

Interesse in een proefles of wil je meer informatie hebben over een bepaald lesuur? Stuur een email naar
yogastudiorijswijk@online.nl of bel naar 070-2014529.

Wil je direct aanmelden; dat kan via Aanmelden bovenaan deze pagina.